Afgelopen dinsdag was ik bij een co-creatie sessie georganiseerd door Fronteer Strategy in Amsterdam Noord. Als opdracht voorafgaand aan de sessie werd de deelnemers de volgende vraag gesteld:

 

Geef een inspirerend voorbeeld van een digitale dienst die naast zakelijk ook privé van waarde is (geworden)

 

Ik heb mij niet exact aan de opdracht gehouden, maar bedrijven, in dit geval social media netwerken, gezocht die van koers zijn veranderd en daarmee nog steeds succesvol zijn.

Wist je dat?

De oprichters van YouTube ooit gestart zijn met het ontwikkelen van een datingsite, maar tijdens het ontwikkelen hiervan op het idee kwamen YouTube te maken. Ze kwamen erachter dat er nog geen plek was waar je online filmpjes kon uploaden en bekijken.

download (1)

download

Flickr begon als het spel “game neverending”. De chatfunctionaliteit uit deze game werd gebruikt voor de oprichting van FlickrLive. Een chatroom waarbij gebruikers fotobestanden met elkaar konden delen. De chatfunctionaliteit werd opgeheven en zo ontstond het Flickr in de vorm zoals we die vandaag kennen.

gameneverending-20080401-110202

Twitter begon als TWTTR, geïnspireerd op de naam Flickr. Het idee is verzonnen bij Odeo; een software bedrijf dat zich bezig hield met podcasting. Odeo wilde een andere kant op en hield hackatons en inspiratiesessies. In februari 2006 werd het idee geboren om een systeem te lanceren waarbij je een sms naar al je vrienden kon sturen door het enkel naar één telefoonnummer te zenden.

3703529021_520dec6533

Lees hier het eerste artikel over TWTTR gepubliceerd op Techcrunch. De schrijver stelt zijn vraagtekens bij de dienst om de volgende privacy redenen:

 

There is also a privacy issue with Twttr. Every user has a public page that shows all of their messages. Messages from that person’s extended network are also public. I imagine most users are not going to want to have all of their Twttr messages published on a public website.

 

Een kanttekening die later het grote succes bleek te zijn! Deze sociale netwerken en hun ontwikkeling zijn voor mij goede voorbeelden hoe je ideeën aanpast aan de wensen van de gebruiker en ontwikkelingen in de markt om succesvol te worden en te blijven.

c7ac465ba4ae324cfd783850a039f492