Vaak wordt bij contentmarketing direct op actie gestuurd. Maar… zonder aandacht geen actie! Daarom heb ik het oude vertrouwde AIDA-model in een nieuw jasje gehesen voor online marketing….

Resultaten contentmarketing

Door contentmarketing in te zetten kun je je merk op een bepaalde manier positioneren. Door relevantie informatie in te publiceren via blogs, video, artikelen en social media trek je de aandacht van potentiële klanten en kun je deze op korte of lange termijn aanzetten tot een actie.  De resultaten van contentmarketing zijn sneller zichtbaar op awareness en engagement en op de korte termijn minder op conversie. Echter zonder zichtbaarheid en aandacht zullen potentiële klanten niet op zoek gaan naar jouw dienst of product.

AIDA-model online marketing

Als hulpmiddel heb ik daarom op basis van het oude vertrouwde AIDA-model een nieuw AIDAS-model gemaakt voor online marketing. In het oorspronkelijke model is het niet mogelijk om zonder awareness (attentie)  een actie of voorkeur te bewerkstelligen. Hetzelfde geldt voor dit model waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde doorlopen kunnen worden.

 

aiea-model online marketing Elske Fontein

Klik hier om een ingezoomde versie van het model via Slideshare te bekijken.

 

Stap 1 Awareness

  • Social media (sponsored) updates: LinkedIn, Facebook, Twitter
  • Medemerkers – merkwerkers maken: delen van content door medewerkers
  • Advertising SEA, Online advertising, Follow Ads
  • Contentproductie/publicatie & Online PR (redactionele content/partnerships)

Stap 2 Interest

  • Engaging content lezen en participeren (contentplatform, social media kanalen)
  • Volgen social media kanalen
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Meedoen aan acties/online campagnes

Stap 3 Desire

  • SEO (Online) informatie inwinnen over een bedrijf/merk of producten en diensten
  • Vergelijkingssites/reviews: van verschillende producten en over de service van een merk (online reputatie/webcare)
  • Inschrijven/bijwonen van evenementen/seminars/webinars

Stap 4 Action

  • Salesfunnel/ Online formulieren: afsluiten van een product of dienst
  • Contactgevens/service: Online informatie opzoeken om te achterhalen hoe een product of dienst te kopen/af te sluiten
  • Webcare: vragen om hulp voor afsluiten dienst/ kopen product via social media

Stap 5 Service/Satisfaction

  • Online service: via social media (webcare) en chat
  • Kennisdeling netwerk (engaging content, blogs, artikelen op contentplatform en verspreiding via e-mail en social)
  • Goede reviews, positieve reacties van klanten in sociale en online media
  • Online upselling

Heb je vragen? Laat een reactie achter! Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op via: info@elskefontein.nl